CAFE- Kurumsal Ortalama Yakıt Ekonomisi

CAFE (corporate average fuel economy) yani kurumsal ortalama yakıt ekonomisi standartları sayesinde otomotiv üreticileri, piyasaya sundukları otomobillerin yakıt tüketimi değerlerini olabildiğince düşük tutuyorlar. CAFE değeri kısaca bir üreticinin sattığı tüm otomobiller ve hafif ticari araçların yakıt tüketimi veya karbondioksit salınımı(emisyon) değerlerinin ağırlıklı ortalaması olarak tanımlanabilir. CAFE standardı ise otomobil üreticisinin satış yaptığı ülke veya bölge yönetimi tarafından bu değere getirilen yasal bir sınırlamadır




Örnegin ABD, 2025 yılı için bu degeri yaklaşık 114 g/km (54,5 mpg veya 4,3lt/100km) CO2 olarak belirlemişken bu rakam Avrupa Birligi için 2020’de 95 g/km CO2’dir. Eger belirtilen yıllarda bu sınırların üzerinde ortalamaya sahip bir üretici olursa, sattığı her araba başına hükümete ceza bedeli ödemek zorundadır.

İlk olarak 1975’te Amerika’da belirlenen CAFE standardı, zamanla büyük yapılı ve fazla yakıt tüketen otomobillerin yerini daha kücük ve az yakıt tüketen otomobillerin almasına yol açtı. Peki lüks segmentteki geniş yapılı dev motorlara sahip lüks otomobiller hala nasıl üretilebiliyor?
CAFE standardı yerel üretim ve ihraç(yurt dışında üretilmiş) otomobiller için farklı hesaplanıyor. İhraç otomobillerin CAFE açısından daha avantajlı olması nedeniyle de üreticiler otomobilleri farklı ülkelerde üretiyorlar. Lüks otomobillerin de dahil olduğu bu duruma ek olarak üreticiler arasında ortaklıklar kuruluyor. Bu ortaklık sayesinde de lüks otomobil üreten firma, nispeten daha küçük otomobil üreticisiyle ortaklık kurarak kurumsal ortalama yakıt ekonomisi değerini düşürüyor.
Özellikle son zamanlarda önemi artan alternatif yakıt, yenilenebilir enerji, düşük tüketimli motor teknolojileri gibi konularda üreticilerin yaptıkları AR-GE yatırımları, aslında CAFE standartlarının bir sonucu. Gelecekte daha da sıkı olabilecek bu standartlar, otomobil üreticilerini teknoloji yarışına soktuğu gibi, birçok stratejik ortaklık ve birleşmeye de ön ayak oldu.

0 yorum:

Yorum Gönder